Veilig motorrijden begint met passieve veiligheid. Hiervoor moet je motorfiets in technisch goede staat verkeren, maar minstens even belangrijk is dat jij als motorrijder je afdoende beschermt tegen eventuele valpartijen en het weer.
Het belangrijkste is niet wat je draagt, maar dàt je iets draagt. Wie een motorfiets koopt en dan geen geld meer over heeft voor degelijke kledij is beklagenswaardig. Een goede motorfietsuitrusting kost alles samen makkelijk zo’n 500 tot 1500 Euro, en is echt onontbeerlijk. Geef dus liever minder geld uit aan een nieuwe (tweedehands) motorfiets, en des te meer aan een behoorlijke uitrusting.
1. Helm
Uiteraard bestaan er voor motorhelmen Europese normen. Maar hoe streng de normen ook zijn, het belangrijkste is dat je helm goed past.
Het is best mogelijk dat je bij een bepaald merk geen helm vindt die je goed past. Dan is er maar één mogelijkheid: koop een helm van een ander merk, die wel goed past en laat je niet verleiden door design of kleurtjes.
Een helm zit goed als hij nergens knelt, en wanneer tevens de hoofdhuid meebeweegt wanneer je de helm beweegt. Een goed aansluitende helm heeft twee voordelen:
- betere geluidsisolatie (oordoppen blijven echter wel onontbeerlijk, zeker voor langere ritten)
- grotere bescherming bij een eventuele valpartij.
Een te grote helm maakt een hoop kabaal en verdeelt de schok bij een valpartij zeer ongelijkmatig, terwijl een te kleine helm gauw irriteert en zelfs pijn kan doen, waardoor je aandacht van het rijden afgeleid wordt.
Neem ook liever een lichtgekleurde dan een donkere helm, in de zomer scheelt dat een heleboel hoofdpijn.
De discussie jethelm – integraalhelm wordt door menige motorrijders nog hevig gevoerd. Even alles op een rijtje zetten:
- een integraal geeft ongetwijfeld meer bescherming dan een jethelm
- in sommige gevallen, als je op je schouder neerkomt, kan een integraal je een sleutelbeenbreuk opleveren.
- een jethelm biedt een beter zijwaarts zicht.
- bij het dragen van een jethelm moet je in ieder geval oog-, neus-, en mondbescherming dragen tegen rondvliegend straatvuil en insecten. Een zonnebril volstaat den echt niet. Een echte motorbril die je ogen goed afsluit en een sjaal die je mond bedekt is een minimum.
- Met een integraahelml rij je liever ook niet met je vizier te lange tijd open. Dit hou je ten eerste toch niet vol boven 60km/u, maar je zou daarbij ook de eerste niet zijn, die een wespensteek in zijn oog krijgt.
Een dure helm is niet altijd de betere. Het prijsverschil zit ‘m dikwijls in dure materialen én design. Carbonhelmen zijn bijvoorbeeld niet veiliger dan polycarbonaat helmen, zij zijn gewoon duurder omdat carbon een duur materiaal is, en omdat deze helmen tot nu toe alleen met handenarbeid kunnen gemaakt worden.
Ga ook niet af op de allergoedkoopste helmen, die veelal bedoeld zijn om de bromfietsers uit de (wettelijke) nood te helpen.
Tot slot: vervang de helm regelmatig (elke 50.000 km of 3 jaar), leg ‘m nooit met de schaal op een harde ondergrond, ga er niet op staan, en laat hem niet op de grond donderen.
Na een valpartij of ongeluk dient elke helm direct vervangen te worden, ook al is er geen zichtbare schade. De binnenschaal zal zonder twijfel beschadigd zijn, en het is de binnenschaal die zorgt voor de demping.
Voor mij zijn de best passende helmen de systeemhelmen van het merk Shoei, vooral omdat ik een bril draag en op- en afzetten dan een stuk makkelijker is. Maar probeer zeker ook andere merken tot je er een hebt die qua prijs en pasvorm bij je past.
2. Handschoenen
Dit attribuut is bij het motorrijden onontbeerlijk. Ook al gaat het om flinterdunne exemplaren, zelfs de fijnste lederen handschoenen zijn nog altijd dikker dan je huid.
Een handschoen moet goed passen, omdat je met je hand toch de belangrijkste bedieningen van je motor uitvoert.
Doorrijders hebben best zomer- en winterhandschoenen in huis. De modieuze handschoentjes zonder vingers zijn nergens nuttig voor.
Mijn favoriete paar, de BMW winter handschoenen, met een zemen lapje aan de buitenkant om je vizier meer droog te maken!
3. Laarzen
Dragen de meeste motorrijders toch nog handschoenen, veelal wordt een degelijke laars over het hoofd gezien. Motorrijders die met gympies op de motor zitten, zijn duidelijk nog niet veel verder gereden dan rond hun kerktoren.
Wie even goed nadenkt zal snel beseffen dat het onderbeen zowat de meest kwetsbare plek van de motorrijder is. Bij een val is je onderbeen het eerste wat de grond raakt en het kan ook onder de motor terechtkomen. Ik ben Dainese nu nog altijd dankbaar dat mijn benen beschermd waren tegen de verschroeiende hitte van mijn hete uitlaat die op mijn benen lag…
Maar er is meer. Ongevalsstatistieken tonen aan dat bij een motorongeval waarbij ook een andere verkeersdeelnemer betrokken is, de impact in 50% van de gevallen van opzij gebeurt.
Belangrijk bij een laars is dat ze stevig zit, vooral rond de enkel. Zorg er ook voor dat de sluitingen van een laars stevig zijn en dat de zolen niet op het minste uitglijden. Stevige schoenen of laarjes bieden een alternatief, maar zorg er dan wel voor dat ze minstens tot 10 cm boven de enkel uitkomen zodat die stevig geborgd zit.
Verder is een verstevigde schacht ook altijd handig, vooral als een steen of een stuk hout tegen je schenen vliegt.
4. Motorpak
Hoewel niemand zich in zijn motorpak hijst om even een brood te gaan halen, blijft het beschermen van het lichaam een must. Rij dus nooit in korte broek of T-shirt, ook al is het maar voor vijf kilometer.
Zelfs als het maar om een korte rit gaat, is een lange broek en een stevig jack, naast helm handschoenen en laarzen het absolute minimum. Voor langere afstanden trek je echte het beste je motorpak aan.
Zorg bij aankoop dat het pak goed aansluit rond het lichaam, zodat er geen verdraaiingen ontstaan. Lederen pakken bieden vooralsnog de beste bescherming. Waterdicht is leeer niet, dus een regenpak hoort erbij.
Kunststofpakken zijn tot op zekere hoogte allround. Van 0° tot 20°C zitten ze aangenaam en comfortabel, en zijn water- en winddicht. Met Kevlar versterkte pakken bieden in elk geval altijd meer bescherming dan zonder. Bij een kunststof pak is het gezien de geringere slijtvastheid dan leder ook van belang dat er protectoren zitten ingewerkt, met name op knieën, heup, schouders, ellebogen en vooral ook de rug (want die wordt door de fabrikant nogal eens ‘vergeten’)
Een pak biedt ook bescherming tegen klimatologische omstandigheden. Helaas bestaan motorpakken die heerlijk warm zijn in de winter en lekker koel in de zomer nog altijd niet, speciale membranen als Gore-Tex of Reisslamembraan ten spijt. Alle pakken zijn bij zomerse temperaturen heet.
Welke kledij je ook kiest, voor de zichtbaarheid is het belangrijk dat je lichte kleuren en/of reflecterende strips draagt.
Vergeet tenslotte niet dat je duo dezelfde bescherming verdient. Neem je dus vaak dezelfde persoon mee achterop, overweeg dan eens hem of haar een motoruitrusting cadeau te doen.
Mijn eigen kleding is een Dainse Core-Tec Jacket + Broek met uitritsbaar winter vulling. De jas heeft een speciale slip aan de achterzijde die doorgelust kan worden zodat hij altijd goed zit, ook bij hogere snelheden.
Geef een reactie