Als motorrijder moet je in staat zijn je voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover je de weg kunt overzien en waarover deze vrij is.
Onvoldoende afstand houden, ook wel “bumper kleven” genoemd, is met name op autosnelwegen voor motorrijders één van de grootste ongevalsoorzaken.
Om dit te voorkomen moet er eerst een stukje bewustwording zijn van de snelheid die gereden wordt. Als we uitgaan van een snelheid van 120 km/u, wil dit zeggen dat we ons ruim 66 meter per seconde verplaatsen.
Als de voorligger om wat voor reden dan ook plotseling remt, hebben we minimaal 1 seconde nodig om te reageren. We moeten het immers zien, beslissen en uitvoeren. In die reactieseconde zijn we met die snelheid wel ruim 66 meter verder.
Elke meter die we te kort op de voorligger zaten, kan dan een levensbepalende meter zijn.
We moeten dus een bufferzone aanhouden. We blijven aan de veilige kant als we de 2-seconderegel hanteren. Bij nat wegdek moeten we de 3-seconderegel gebruiken.
De 2-seconderegel werkt heel simpel, kies een vast punt langs de weg en tel de seconden vanaf het moment dat je voorligger daar voor bij is. Vervolgens tel je zelf eenentwintig tweeëntwintig en zorg je dat jij pas daarna datzelfde punt passeert. Zo’n vast punt kan een lantaarnpaal zijn, een hectometer paaltje of iets dergelijks.
We kunnen ook de regel in acht nemen dat we de helft van de gereden snelheid afstand houden in meters. Dit wil zeggen bij 80km/u 40 meter, bij 100km/u 50 meter enzovoort. De 2- en 3 seconderegel is echter veiliger en makkelijker om mee te werken.
Voldoende afstand houden heeft echter meer voordelen.
Hoe meer afstand we bewaren des te groter wordt onze gezichtshoek. Hierdoor kunnen we de benodigde weg informatie eerder zien en dus eerder reageren.
Ook bij het inhalen is het van belang ruim voldoende afstand te houden tot het voertuig dat je wilt inhalen. Als je verder weg kunt kijken en ziet dat de weg vrij is na een bepaalde tegenligger, kan je in afwachting van die tegenligger snelheid opbouwen op je eigen weghelft. Je gebruikt deze dus als startbaan. Hierdoor hoef je niet langer gebruik te maken van de linker weghelft dan strikt noodzakelijk.
Als je voor het inhalen kort op de voorligger rijdt, zou je eerst moeten uitbreken om te kijken, hetgeen een schrikreactie van de tegenligger zou kunnen veroorzaken. Bovendien blijf je door het geringe initiële snelheidsverschil t.o.v. je voorligger langer op de linker weghelft.
Bumper kleven kan ook tot agressief verkeersgedrag leiden. De voorliggers voelen zich opgejaagd, en zouden wel eens plotseling kunnen remmen, met alle gevolgen van dien. Als motorrijder ben je altijd de verliezer.
Geef een reactie