En daar sta je dan bij je eventuele nieuwe aanwinst. Waar moet je nu op letten?
Voor de een geen probleem, maar is het voor jou bijvoorbeeld de eerste keer dat er een gebruikte motorfiets aanschaft moet worden dan zou een soort ‘leidraad’ misschien iets zijn.
Hierbij dan ook een aantal tweedehands motor kooptips waar je aan moet denken bij de aanschaf koop van zo’n motor(fiets).
Deze tips zijn met name bedoeld voor een particuliere aankoop maar zijn ook zeker bruikbaar bij de aankoop in de reguliere vakhandel of bij een merkdealer.
Merkdealers hebben vaak een motorfiets ingeruild en zijn ook niet altijd op de hoogte van alle gebreken. Bij de duurdere machines geen probleem, je krijgt hier meestal wel een garantie. Maar in het iets goedkopere segment moet je het ook hier zonder garantie doen. Overal geldt dan ook: vertrouw niemand op zijn blauwe ogen of zijn vlotte praatje en ga goed voorbereid op pad!
Door de grote hoeveelheid aan tips zal er haast geen motorfiets zijn waar niets aan mankeert en zou je haast denken dat het kopen van een gebruikte motor een karwei zal zijn wat nooit goed kan aflopen.
Troost je zelf, in de meeste gevallen gaat het om kleine problemen welke vaak relatief goedkoop zijn op te lossen en waar met de koopprijs rekening mee gehouden kan worden. In een klein aantal gevallen zijn natuurlijk ook grotere problemen mogelijk waarbij het algemene advies is om deze motorfiets uit je keuze lijstje te laten vallen.
In de meeste gevallen echter geeft de eerste indruk van de motorfiets en de verkoper je al een goed beeld. Onderstaande punten zijn vaak dan al een aanvulling op hetgeen je al weet.
Er kan vanzelfsprekend een aantal onderdelen vergeten zijn. Schroom niet (graag zelfs) om opmerkingen, verbeteringen etc. aan mij te mailen. Ik zal dan deze onderdelen meenemen om een zo compleet mogelijk beeld te geven.
Er zijn veel overwegingen in het proces van aankoop van een gebruikte motorfiets. Wat voor soort gebruikte motorfiets wil ik? Waar moet ik op letten? Wat moet ik controleren of testen bij een gebruikte motorfiets?
Hier zijn mijn tips om je te helpen een goede tweedehands motor aan te schaffen.
Tweedehands Motor Kopen Tips
Wat voor Type Motor Wil Je?
1. Beslis wat voor type rijder je meestal zult zijn, wat voor gebruikt is voor jou van het grootste belang?
Woon-werkverkeer, sport, touring, of een combinatie. Dit is het belangrijkste criterium je in overweging moet nemen. Wees eerlijk tegenover jezelf op dit gebied! Een 1000 cc superbike zou je hart sneller kunnen doen kloppen, maar er is een zeer grote kans dat je daar een hekel aan krijgt bij woon-werkverkeer, en dat je passagier er bijzonder ongemakkelijk mee zal zijn. Wil je veel gaan racen op een baan dan zal een cruiser weer teleurstellend zijn.
Waar Ga Je Kopen?
2. Koop, indien mogelijk, van een gerenommeerde dealer. Particuliere verkoop is meestal lager geprijsd, maar je kunt niet er niet op terugkomen als de motor uitvalt of ontploft. De meeste dealers bieden een soort van garantie, of op zijn minst zullen ze samen met jou proberen om tot een oplossing te komen mocht er iets misgaat in de eerste paar maanden na je aankoop. Als je toch wilt kopen van een particulier, dring er dan op aan dat je in staat wilt zijn om de motorfiets mee te nemen naar een gerenommeerde dealer om worden beoordeeld en gecontroleerd. Die paar euro’s die je nu besteed kan je hopen van geld en moeite besparen in de toekomst. Daarnaast kunnen dealers veelal de eigendomsgeschiedenis voor je opzoeken om ervoor te zorgen dat de motorfiets in kwestie niet gestolen is en is niet vermeld staat als “afgeschreven” door een verzekeringsmaatschappij.
Controleer de Motor Zelf!
3. Controleer de motorfiets voor jezelf. Neem wat eenvoudige handgereedschap mee met je, met inbegrip van een zaklamp en, indien mogelijk, een multimeter.
– Controleer de staat van de ketting en tandwiel. De ketting moet, afhankelijk van het merk en type, een speling hebben zo tussen de 2,5 en 4,5 cm hebben tussen de tandwielen (op en neer) en bij de tanden van het tandwiel kijk je naar slijtage of duidelijk beschadigingen. Probeer om de ketting op en neer te wiebelen naar de andere kant van het tandwiel. Er moet niet veel beweging zitten op een goede set. Laat iemand op de motor gaan zitten en controleer of de ketting niet te strak staat en beweeg zeer weinig beweging op en neer. Kettingen verslijten na verloop van tijd, maar bij de tandwielen moet dat veel langer duren. Een ernstig versleten tandwiel duidt op een oude tandwiel of een slecht onderhouden motorfiets.
– De banden moeten nog een goede profieldiepte hebben over de hele oppervlakte van de band, zonder tekenen van ongelijkmatige slijtage of beschadiging. De banden van dagelijkse berijders hebben vaak meer slijtage in het midden van het loopvlak (meer snelweg rijden). Bij anderen die met hun motor op een racebaan heb gereden, zullen de banden meer slijtage aan de rand van het loopvlak laten zien.
– Ga op de motorfiets zitten. Kijk naar de toestand van de rem- en koppelingshendel, handvat-einden, rechtheid van het stuur en instrumentenpaneel. Daarbij kunnen afwijkingen tekenen zijn van een ongeval of val. Ander zaken die je bekijkt zijn krassen of afwijkingen van een gevallen motor, zoals bij de voetsteunen of uitlaatpijpen. Houd de handrem vast en druk een aantal keren op de voorwielophanging. Het moet stevig aanvoelen. Stap van de de motor af en controleer de voorvorken op tekenen van roest, putjes en olie. Dit zijn tekenen van versleten vorken, afdichtingen en mogelijk toekomstige dure problemen.
– Terwijl je de voorvorken controleert, loop dan met je vingernagel over de remschijven, voel dan voor ongelijkmatige slijtage of groeven. Kijk in de remklauw om te zien hoever van de pads zijn versleten. Als de motorfiets voorzien is van spaken, controleer de algemene toestand van de individuele spaken. Voor alle soorten wielen kijk je naar deuken of schade aan de velg.
– Zet de fiets op de midden standaard indien aanwezig is ; draai het stuur van links naar rechts. Zo voel je voor elke eindbeweging of er ruwheid zit in het balhoofd.
– Controleer zo mogelijk het zichtbare beeld; Verwijder van het zadel om ook er onder te kijken. Er mogen geen deuken, knikken of zichtbare schade aan het frame te zien zijn. Zitten die er wel, laat die motorfiets dan staan, grote kans dat hij een stevige val of ongeval gehad heeft.
– Terwijl de zitting er af is heb je toegang tot de accu, sluit je multi-meter aan op de twee de accupolen en controleer de spanning. Het moet niet minder dan 12 volt zijn. Start de motor. De meter mag niet meer dan 14 volt of zo tijdens het draaien aangeven. Als dat wel zo is, kan dat een teken zijn van een ‘onbetrouwbare’ voltage regulator en het kan een accu overladen en problemen veroorzaken. Controleer in dit staduim ook de lampjes en indicatoren / richtingaanwijzers. Trek een zekering of twee uit en controleer op corrosie. Doe dit natuurlijk met de motor uitgeschakeld. Controleer ook de accupolen en de algehele uitstraling van de batterij. Zet de zitting weer terug.
– Open de brandstoftank en controleer op duidelijke tekenen van roest of corrosie met behulp van je zaklamp (niet een lucifer of aansteker).
– Inspecteer onder de beplating (Als de motorfiets stroomlijn kuipen heeft). Verwijder dezelfde kuip die de eigenaar verwijdert om bougies te veranderen en routine-onderhoud doet. Controleer het frame op metaal-moeheid bij de laspunten. Controleer de algehele conditie van het motorblok, stekkers, en radiator. Controleer op lekkage rond het oliefilter en olie carter bout.
– Kijk naar het peil van de remvloeistof. Deze zit meestal bovenop het stuur, in een behuizing met een doorzichtig venster. Met draaiende motor, trek je hard aan de voorremmen en laat ze dan weer los, kijk ondertussen naar het vloeistofniveau. Het moet dalen en weer omhoog komen. Het moet snel stijgen zodra de rem wordt losgelaten.
Maak een Proefrit
4. Kies als het mogelijk is een leuke dag met droge wegen en een goede zichtbaarheid. Breng je rijbewijs en natuurlijk je eigen motorkleding en helm mee als je die hebt. Bij de meeste dealers kun je wel wat motorkleding en helm lenen om te gebruiken. Bij een dealer zul je een verzekerings verklaring moeten ondertekenen. Net als bij een particulier zul je eventueel je rijbewijs af moeten geven aan de verkoper als soort van zekerheid.
– Kies, als het mogelijk is, een route die je kent, liefst met weinig verkeer en een goede toestand van de weg. Begin langzaam en probeer eest te wennen aan de manier waarop de motor voelt en reageert.
– Test de remmen. Ze moeten niet “pulseren”. Dat is een teken van kromgetrokken schijven. Ze moeten soepel en gelijkmatig gaan en niet met geweld aangrijpen of “sponzig” aanvoelen.
– Ga rustig door alle versnellingen. De transmissie moet stevig aanvoelen en niet uit de versnelling slippen bij het accelereren of ‘onhandig’ voelen.
– Als je op een recht, schone stukje weg zit, probeer dan eens om naar links en rechts te “weven” om te zien hoe de motor reageert. De motor moet stabiel en gemakkelijk te controleren zijn en goed en direct aanvoelen.
– Luister naar ongewone motorgeluiden, schurende of krakende geluiden of rammelen en je onnodige trillingen voelt.
Controle na de Proefrit
5. Inspecteer de motorfiets weer na de rit, kijk en zoek naar eventuele lekkages of druppels. Controleer de olie, zowel via het kijkglas of; als de motor afgekoeld is, met de peilstok als die aanwezig is. De meeste semi of volledig synthetische olie wordt donkerder na slechts een paar kilometer. Dat is volkomen normaal.
Onderhoud Geschiedenis
6. Vraag naar een onderhoud geschiedenis. Het is altijd een goed ding dat om te hebben, maar om verschillende redenen kunnen zij niet beschikbaar zijn. Sommige mensen onderhouden hun motor liever zelf, maar ook dan hebben ze vaak nog de aankoop nota’s van grotere onderdelen. Vraag om een handleiding en eventueel naar de fabriek gereedschapskit als die beschikbaar is.
Wees Realistisch en Prijsbewust
7. Wees realistisch bij de onderhandelingen over de uiteindelijke prijs van de motorfiets. Voor een particuliere verkoper kan dit zijn kindje zijn en je wilt hem niet beledigen door hem geen eerlijke prijs te bieden. Bij een dealer, beseffen je dan dat de verkoper bepaalde doelstellingen moet halen en dat er een baas over zijn schouder mee kan kijken. Doe vooraf wat onderzoek online; maak gebruik van de verkoopprijs gidsen als die beschikbaar zijn, of lees de motor advertenties om idee van een reële marktwaarde van die motorfiets te krijgen. Vervolgens stelt je voor jezelf een koopprijs vast die bij overeenkomstig is en bij jou past.
Waarschuwing!
Motorrijden brengt risico’s met zicht mee. Wees voorbereid. Bespaar NIET door de goedkoopste veiligheid uitrusting te kopen. Neem de tijd en kies je motor kleding met zorg.
Ook heel belangrijk, neem wat lessen extra voor je weer gaat motorrijden. Dit zal helpen om je weer een defensieve bestuurder te maken. Het zal je zeker helpen om weer voldoende kennis en ervaring op te doen om opnieuw op te stappen. Het zal zeker ook je zelfvertrouwen om goed te rijden weer doen toe nemen!
Koop nooit meer motorfiets dan je kunt rijden. Rij binnen je grenzen en ervaring. Heb je twijfels over de weg – rijwaardigheid van een bepaalde machine .. Rij hem dan niet!
Meer tips nodig? Kijk dan ook eens hier voor ook een checklist in download pdf formaat die je mee kunt nemen.
Jan zegt
Ik wil graag een tweedehands motor kopen en deze tips helpen mij de juiste motor te kopen. Er is namelijk zoveel keus en er zijn zoveel factoren waar men op moet letten. Ik ga uw tip opvolgen en bij een gerenommeerde dealer mijn motor kopen. De garantie waar u het overheeft lijkt me toch wel belangrijk.